Testa gratis!

#Twitterboken Av: Sophia Sundberg

#Twitterboken

390

Spellängd: 37 min

Kategori: Försäljning, Kommunikation, Konsumentbeteende, Marknadsföring & Försäljning, Personlig utveckling, Reklam & PR, Sociala medier, Trender


BOKEN HANDLAR OM

Facebokk, Linkedin, blogg eller Twitter? Sociala medier är en djungel och det kan vara svårt att veta vilket medium som bäst motsvarar dina behov. Är du ute efter att nätverka kan du dock lita på att Twitter är något för dig.

Här kan du komma i kontakt med människor som har samma intressen som du. Det är enkelt att hitta nya vänner och lika lätt att interagera med dem du redan har hittat. Twitter kan vara ditt fikarum där du kan hämta råd och stöd från vänner på nätet. Mediet kan också fungera som en kommunikationskanal för omvärldsbevakning i realtid, en kunskapsbank, en arbetsförmedling eller enbart en källa till förströelse.

#Twitterboken innehåller både en grundläggande och konkret manual för hur Twitter fungerar och idéer om hur du kan använda dig av mediet.

Twitterboken – Vad är Twitter?

Twitter handlar om interaktion. På Twitter kan du skapa affärsmöjligheter, hitta jobb, umgås eller få utlopp för din vrede, helt beroende på vad du själv väljer att använda mediet till.

Twitter ärn en microblogg där varje inlägg kallas tweet och maximalt får innehålla 140 tecken, blanksteg medräknade.

Är du framgångsrik på Twitter har du många följare, vilket innebär att många valt att lägga in dig bland dem som de ser i sitt flöde. Dina inlägg kommer automatiskt att synas i deras flöde tillsammans med inläggen från andra personer som de följer. På samma sätt väljer du själv att följa personer som skriver inlägg du tycker är intressanta och deras inlägg ser du i ditt eget flöde. De som du följer kan välja att följa dig tillbaka, men det är inte säkert att det blir så.

Twitterboken – Vem följer dem du följer?

Personer att följa kan du hitta på flera sätt. Vill du till exempel ha tag på personer som skriver om småföretagande kan du gå in på tillväxtverkets konto (@tillvaxtverket) och kolla vad de har för följare. @DIK_snack är namnet på DIKs konto. DIK är ett akademikerfack för kultur och kommunikation och där hittar du bland annat journalister och kommunikatörer.

Har du skaffat Twitterkonto för att du vill marknadsföra en produkt eller en tjänst bör du fundera över vilka som är dina potentiella kunder och vilka typer av konton som de kan tänkas intressera sig för.

Släng gärna ett öga på de förslag på konton att följa som Twitter ger. Du hittar dem antingen i vänsterspalten eller under rubriken discover/ upptäck. Du kan också söka inom ett antal givna kategorier, exempelvis: sport, underhållning, humor och mat.

Ett annat sätt är att använda en hashtag (#). Med hjälp av tecknet # bygger du egna kategorier. På så sätt blir det enklare att hitta personer med samma intressen och delta i diskussioner, med mera. Söker du exempelvis på Norrbotten, affärsutveckling eller barnuppfostran kommer du få upp en massa tweets skrivna av människor som intresserar sig för dessa ämnen. Mer om hashtags längre fram.

Twitterboken – På Twitter bygger du ditt varumärke

Twitter handlar alltså om att interagera. Om du letar rätt på många roliga konton att följa och skaffar dig många egna följare så får du roligt på Twitter. Om du inte interagerar med andra får du inga följare och Twitter blir ganska tråkigt. Det gäller att vårda och stärka sitt varumärke i alla sammanhang. Fundera över vilket syfte du har med ditt twittrande och anpassa inläggen därefter. Vill du skaffa dig ett affärsnätverk bör du kanske inte lägga ut inlägg som är allt för privata eller som kan uppfattas som oseriösa. Men var dig själv. På Twitter gäller det att vara personlig om du ska lyckas med att få folk att lägga märke till dig.

Twitterboken – Twittrar i realtid

Twitter fungerar främst som ett stort mingelparty, men mediet har också blivit ett viktigt nyhetsmedium. Enligt en undersökning från Social Bakers får mediebranschen 400 procent bättre effekt på Twitter än på Facebook.

Kategorier används också för att sprida information och nyheter. När läget var kaotiskt på Utöya 22 juli 2011 användes Twitter som en kommunikationskanal och under tre dagar gjordes en kvarts miljon inlägg. Informationen fanns på Twitter tolv minuter innan den kom upp på nätsidor och nästan en timme innan den sändes på TV.

De flesta TV-program har också en hashtag. På så sätt kan man hitta ytterligare information och lämna kommentarer. #agenda, och #melodifestival är två exempel på sådana hashtags.

Twitterboken – Bieber har flest följare

Twitter ger oss också möjlighet att kika in i stjärnornas vardag.

Världens mest framgångsrika twittrare var länge Lady Gaga. I november 2012 hade hon över trettio miljoner följare. 17 juni 2013 hade hon dock blivit omsprungen av Justin Bieber som då hade över 40 miljoner följare och ett halvår senare låg Katy Perry etta med över 46 miljoner följare.

Jonas Gardell har legat etta på den svenska twittertoppen i flera år och har över 160 000 följare.

Under finalmatchen i fotbolls-EM sommaren 2012 slogs Twitterrekord med 16,5 miljoner inlägg under de 90 minuter som matchen pågick. Under 2013 var det valet av ny påve som fick flest tweets med 132 000 per minut.

 

Läs mer om författaren Sophia Sundberg