Senaste nyheter

Vad gör en innovation framgångsrik?

Den frågan försöker Amy Wilkinson besvara i sin bok The Creators Code, sammanfattad som Kontentan nummer 414 (publiceras i augusti).

Amy Wilkinson

Amy Wilkinson, författare till The Creators Code

Den snabba utvecklingen kräver nya tankar, nya idéer, tjänster och produkter. Därför är teorier kring kreativitet och om hur man gör verklighet av sina idéer alltid högaktuella.
Sammanfattningen av The Creator´s Code är ett komplement till bland annat Klick av Frans Johansson och till Ten Types of Innovation av bland annat Larry Keely (364 och 389). Författaren Amy Wilkinson har tittat närmare på 200 framgångsrika innovationer och hittat ett antal gemensamma nämnare.

Omsätt idéerna
Hon försöker både besvara frågan VAD det är som utmärker en framgångsrik idé och berätta HUR man ska bär sig åt för att realisera sina innovationer.
Med tanke på att de allra flesta idéer aldrig blir verklighet är det förstås minst lika viktigt att fundera kring fas två i innovationsprocessen. Vill du veta mer om detta rekommenderar vi sammanfattningen av The Toyota Product Development System, nr 248, eller av Differentiate or Die (109) – en bok om hur viktigt det är att särskilja sig för att inte bara bli en stapelvara.

 

 

 


Vad är en kränkning?

Kontentan nr 413 ger dig konkreta råd om arbetsrätt.
I en multikulturell värld uppstår oundvikligen kulturkrockar som kan leda till konflikter och diskriminering. Samtidigt har det gått inflation i ordet kränkt och som chef kan det vara bra att veta vad som gäller.
Georg Frick är en känd expert på arbetsrätt. Tillsammans med Sofia Norberg sorterar han ut begreppen och gör det enkelt att navigera vidare. Kränkning, diskriminering eller bara skitprat är en bok som både ger konkret ta tips på hur du om chef ska hantera detta ämne och förklarar juridiken.  Lyssna också på föreläsningen med samma namn (nr 996).

Omslag Kränkande


Tyska taxichafförer är inte att leka med

– Det sitter elva taxichaufförer från München och väntar på dig i frukostmatsalen. En av mina reseledare kom med andan i halsen framspringande till mig.  – Och de är förbannade, fortsatte han.
Vi hade kört en transfer från München till Badgastein under natten och min kollegas buss hade inte kommit iväg på grund av motorhaveri. Istället hade hon varit tvungen att ta taxi med resenärerna ända till vårt hotell och nu satt chaufförerna i matsalen och ville ha betalt.
Söndag morgon, inga banker öppna och inga kontanter tillgängliga. Jag hade själv knappt sovit efter en egen strapatsrik transferresa och gick in i matsalen med en stor klump i magen. Sedan följde en timslång förhandling om kilometertaxa och växlingskurs. Och när allt var klart förklarade jag att imorgon skulle jag gå till banken och skicka dem pengarna. Ny kalabalik och ännu mer f-bannade chaufförer. Det var hard cash i handen som gällde.
Punkt. Och det var mitt problem inte deras!
Hotelldirektör till undsättning
När allt såg ut att gå överstyr kom hotelldirektören herr Kaltenbrunner fram till mig och bad om ett samtal.
– Herr Eneroth, jag lånar er pengarna privat så ni kan betala. Men bara om det är ett privat lån oss emellan. Jag har inget förtroende för er resebyrå men för er har jag det.

Jag tog tacksamt emot pengarna och fick iväg chaufförerna precis innan det var dags att ta
med gästerna på skidguidning. Och lånet till herr Kaltenbrunner blev återbetalt en tid därefter av byrån.
Kontentan av The Power of Nice ger många bra tankar kring förhandlingar och kombinerar du det med 329 The Speed of Trust har du en vinnande kombination. Den hade jag haft nytta av i Badgastein.
Hälsningar
Thure Eneroth

SONY DSC


Det sägs att livet handlar om att sälja…

säjEn som uppenbarligen lyckas väl med sin försäljning är Fredrik Eklund, den svenske kändismäklaren i New York. Boken Sälj! var faktiskt en bestseller långt innan den gick i tryck.

Fredrik Eklund delar frikostigt med sig av såväl tips och råd som väldigt personliga berättelser.

Vill du läsa mer om sälj så rekommenderar vi Det är mänskligt att sälja (nummer 371).

Så här skriver Fredrik Eklund i sin bok:
I hela världen finns 20 miljoner mäklare. Min verksamhet är bland de mest framgångsrika. Jag har kontor i USA, Sverige och Norge och planerar filialer i Finland, Danmark och Storbritannien. Dessutom har vi den Emmy-nominerade showen Miljon Dollar Listing NY som sänds i över 110 länder.

Jag berättar inte det här för att skryta utan för att du ska inse att om jag kan slå igenom stort så kan du också göra det. Du kan bli bäst på det du gör, vad det än är.

 


Se till att båda parter blir nöjda i en förhandling

poweDet sägs att man kan betrakta hela livet som en radda förhandlingar. The power of Nice är sammanfattad som nummer 411  i Kontentans bibliotek och den ger dig flera bra tips om hur du når framgång i förhandlingar. 

Det bästa resultatet av en förhandling är faktiskt inte att du vinner och motparten förlorar, menar Ronald Sharpiro, författaren till The power of Nice.

Vill du skapa långsiktiga avtal och uppgörelser är det bättre att båda parter är nöjda. Metodiken i The power of Nice går att använda sig av, såväl i storpolitiska förhandlingar som hemma i vardagsrummet, i kampen om fjärrkontrollen.
Vill du lära dig mer om förhandlingsteknik så ladda ner sammanfattningen av Vägen till JA av Robert Fischer (nummer 256 i biblioteket) och Lär dig förhandla med framgång (nummer 50). Den senare innehåller många fula knep som du inte kommer gå på igen efter att ha läst den.

 


Vad händer om…?

Enligt säker källa blev jag som 5-åring påkommen med att banka en sten mot rutan i entredörren hemma. På frågan Varför i all sin dar slår du på rutan, Thure? blev svaret: Jag skulle bara se hur mycket det tålde. 

Trots strukturella försök i skola och hem att stilla min nyfikenhet har jag som tur var behållit den genom livet och den har gett mig många fascinerande upplevelser. Går det att lifta runt USA? Ja, svarade prästen i Ohio, indianerna i Minnesota och Bandidos i Montana med flera. Kan en medelålders man lära sig surfa? Ja, svarade den 25-årige surfduden. Kontentan i sig är svaret på en nyfiken fråga. Vad händer om man sammanfattar böcker så att läsarna slipper läsa hela texten?

En vänlig nyfikenhet har räddat mig på många tillställningar när sällskapet till en
början förefallit ointressant. Varje människa har en historia att berätta och
några frågor brukar få fram den. Ibland underhållande, stundtals fascinerande men alltid bättre än att tiga still. Därför blev jag glad när jag hittade boken A Curios Mind: The Secret To a Bigger Life av Hollywood-producenten Brian Grazer.

Grazer tar upp nyfikenhetens betydelse för allt från innovation och kreativitet till hur man får ett äktenskap att bli mer harmoniskt. Boken kan du läsa som en
försäkring mot att någonsin bli uttråkad igen och kanske får den dig att skapa något nytt, kreativt!

Har du tips på böcker du tycker jag skulle rikta min nyfikenhet mot? I så fall är mejladressen thure@kontentan.se. Jag undrar om det kommer några tips?

Thure
PS. Bibelns skapelseberättelse är bara ett exempel på vår kulturs strukturella bromsar på nyfikenheten. Eva och Adam fick betala dyrt för sin. Men det är ju rätt länge sedan nu…


Du är redan en del av big data – se till att få nytt av det

Kontentan nummer 409 sammanfattar The Big Datadriven Business, en bok om hur företag tar IT till hjälp i jakten på kunderna. Begreppet big data syftar på de enorma mängder information som skapas av allt du gör på nätet. Varje klick, sökning och beställning skapar info om vem du är, dina intressen, behov och preferenser.

Summan av all denna information i världen är förstås enorm. Big Data liknas i boken vid en stor hårboll, svår att bena ut och komplicerad att använda, men vi bör inte ignorera utmaningen. Framtidens företag är de som tagit till sig IT.
Kontentan nummer 409 reder ut begreppen och ger handfasta råd om hur du kan få big data att arbeta för dig och på så sätt lägga konkurrenterna bakom dig.
Boken blickar in i framtiden och är ett bra komplement till Den andra Maskinåldern, sammanfattad i Kontentan nr 406.big data


Så skapar du världens bästa arbetsplats

the best placeVem vill inte ha en arbetsplats med magnetisk dragningskraft? I The Best Place to Work (kontentan nr 410) går författaren Ron Friedman på djupet med vad som definierar en bra arbetsplats. Visste du till exempel att Callcenterpersonal som roterar alltid säljer bättre på platser där det finns dagsljus?

Många företag är ständigt på jakt efter kompetent personal. Lika viktigt är det förstås att behålla den arbetskraft man redan har. Sammanfattning nr 410 borde intressera varje arbetsgivare.